تبلیغات
شاگرد اول - تند خوانی
 
شاگرد اول
همراهی با دانش آموزان
دوشنبه 4 فروردین 1393 :: شفیعی

اقرا بسم ربک الذی خلق...

بخوان به نام پروردگارت،کسی که خلق کرد...

این اولین تلالو نور وحی بر پیامبر اسلام حضرت محمد ابن عبدالله صلی الله علیه و آله بود. و رسالت پیامبر نور و رحمت با فرمان (بخوان)آغاز شد.

اکنون کیست که به اهمیت بی نظیر خواندن پی نبرده باشد؟خواندن نقطه ی آغاز تحول است،نقطه ی آغاز خوشبختی ابدی،نقطه ی آغاز دانستن ، وخواندن از آن رو اهمیت دارد که ابزار انتقال مفاهیم است.

اکنون ما در قرن چهاردهم هجری خورشیدی و هزاره ی سوم میلادی هستیم،قرنی که قرن انفجار اطلاعات نام گرفته و رشد تصاعدی دانش ، انسان معاصر را حیرت زده کرده است.

تندخوانی مجموعه راهکارهای عملی و فنونی است که سرعت مطالعه را به شکلی چشمگیر افزایش می‌دهد و امکان یادگیری صفحات پرشماری را در زمانی کوتاه فراهم می‌سازد

تصور عموم بر این است که هرچه آهسته‌تر و کندتر مطالعه شود، اندوختهٔ ذهنی افزایش خواهد یافت، حال آنکه بر پایه دیدگاه پژوهشگران خلاف این امر صادق است.

اگرسرعت مطالعه ی خود یعنی کلماتی که در یک دقیقه می خوانیم را محاسبه کنیم .می توانیم آن را با جدول شگفت انگیز زیر تطبیق دهیم.

درک مطلب

سرعت کلمه/دقیقه

خواننده

50%-30

10-100

ضعیف

70%-50

200-240

متوسط

80%-70

400

باسواد

80%+

1000-800

پیشرفته

80%+

1000+

فوق پیشرفته

 


چشم ها ی شگفت انگیز شما

چشم های شما بیش از ده میلیون رنگ مختلف را تشخیص می دهند.

گیرنده های نوری با هماهنگی زیاد می توانند در کمتر از یک ثانیه،صحنه ای حاوی میلیارد ها قطعه ی اطلاعاتی را رمز گشایی کنند.

چشم های شما در وقفه ها مشاهده می کنند واین  زمان حدود نیم ثانیه می باشد.خوانندگان کند در هر وقفه یک کلمه را مشاهده می کنند.تند خوان های معمولی در هر وقفه 3 تا 5 کلمه را مشاهده می کنند.

دوباره خوانی و بازگشت غیر ضروری هستند.مطالعه ی آرام وبا دقت درک مطلب را کاهش می دهد.مطالعه ی سریع و در واحد های معنادار درک مطلب را افزایش می دهد.

دیدزنی

فن دیدزنی از روش‌های تندخوانی است. دیدزنی نیازمند حرکت منظم و ریتم‌دار چشم بر صفحات است که امکان مرور مطالب را به صورت اجمالی و گسترده اما نه به صورت خیلی دقیق، بدهد. برای تمرین تندخوانی باید هدف فرد بیش‌تر آشنایی و عادت به حرکات چشم و جریان‌های فکری باشد.

برای شروع به تمرین روش دیدزنی باید نخست انگشت نشان دست چپ را در وسط صفحه گذاشت و آن را به پایین حرکت داد و حرکت سرانگشت را با چشم دنبال کرد. سپس با دست راست کتاب را در کمتر از یک ثانیه ورق زد. سپس باید به ترتیب ریتم‌های یک ثانیه‌ای، دو ثانیه‌ای، چهار ثانیه‌ای، شش ثانیه‌ای، ده ثانیه‌ای، پانزده ثانیه‌ای، و بیست ثانیه‌ای را با این نوع خواندن تمرین کرد.

 

 

نکته‌های تندخوانی

 

با به کارگیری نکات زیر می‌توان مهارت تندخوانی را برای مطالعه تقویت کرد:

کاهش مکث‌ها و توقف چشم هنگام مطالعه

این همان تمرکزهای لحظه‌ای روی حروف و واژه‌هاسـت. مـا هنگام خواندن هر یک از سطرهای یک مـتـن چشمان خود را به صورت جهشی به سمت جلو حرکت می‌دهیم. اکنون هر چه این مکث‌ها و جهش‌ها را کـاهش دهیـم سـرعـت خـواندنمان نیز افزایش می‌یابد.تعداد این توقف‌ها معمولاً در افراد کندخوان به ۷ بار در هر سطر می‌رسد اما شما می‌توانید این تعداد مکث را به ۳ بار در هر سطر کاهش دهید.

هنگام مطالعه چشمان خود را در طول سطور حرکت دهید و نه سر خود را

برای کاهش مکث‌ها و توقف‌ها باید زاویه‌ی دید خود را افزایش دهید. برای این منظور باید سعی کنید تصاویری را که گوشه‌ی چشمان‌تان است بدون این‌که به طور مستقیم به آن‌ها نگاه کنید، ببینید.

اجازه ندهید حین مطالعه دیدتان دچار سرگردانی شود.

گروه‌بندی واژه‌ها

ما دیگر آموخته‌ایم که چگونه حروف را با یکدیگر ترکیب کرده و کلمات را خوانده و درک کنیم. اکنون باید بیاموزیم که دسته‌ای از کلمات را با یکدیگر ترکیب کرده و یک جمله را در آن واحد بخوانیم. در قدم بعدی باید بیاموزیم که چگونه جملات را دسته‌بندی کرده و مفهوم کلی یک پاراگراف را استخراج کنیم.

ثابت شده است که دسته‌بندی واژه‌ها قوه‌ی ادراک و فهم را افزایش می‌دهد. به طور کلی مفهوم را از یک دسته واژه آسان‌تر می‌توان استخراج کرد تا از کلمات منفرد و حتی حروف.

عدم بازگشت به عقب

اغلب افراد عادت کرده‌اند هنگام مطالعه به عقب بازگشته و واژه‌ها یا قسمت‌هایی از متن را که به درستی متوجه نشده‌اند بازخوانی کنند. این کار فقط از سرعت خواندن شما می‌کاهد. شما می‌توانید با مطالعه‌ی تکمیلی، قسمت‌هایی را که به درستی متوجه نشده‌اید درک کنید. شاید با خودتان بگویید که این بازخوانی مجدد هم زمان‌بر است؛ اما بازگشت مکرر به عقب برای بازخوانی قسمت‌های درک‌نشده به مراتب وقت‌گیرتر از مطالعه‌ی مجدد یک مطلب به روش تندخوانی است.

مطالعه هدفمند

هدف خود را از مطالعه‌ی هر مطلب از پیش تعیین کنید. برای خود مشخص کنید که می‌خواهید چه نوع اطلاعاتی کسب کنید. این کار سبب می‌شود تا اطلاعات غیر ضروری و حاشیه‌ای را در فرایند مطالعه حذف کنید.

صرفاً مطالعه کلمات و مفاهیم کلیدی

ما برای نوشتن مطالب ناگزیریم پاره‌ای دستور های نوشتاری و ساختار صحیح جملات را رعایت کنیم. اما هنگام خواندن لازم نیست آن نکات را رعایت کنیم. ۴۰ تا ۶۰ درصد کل یک متن از واژه‌ها و حروف غیر ضروری (البته برای درک آن) تشکیل شده است؛ حروف ربط مانند "و" و "یا". بیاموزید تنها اسم‌ها و افعال را بخوانید. نکات و مفاهیم اصلی یک پاراگراف را یافته و آن را در ذهن بسپارید و جزئیات خارج از موضوع اصلی را حذف کنید.

عدم مطالعه با صدای بلند

در فرایند مطالعه باید فقط چشم‌ها و مغز درگیر باشند. سرعت قوه‌ی بینایی شما بسیار بیش‌تر از سرعت تکلم شماست؛ بنابراین از تلفظ حروف و واژه‌ها حین مطالعه خودداری کنید. موضوع اصوات به همین جا ختم نمی‌شود. ما حین خواندن در ذهن خود نیز اصوات مرتبط با حروف و واژه‌ها را بیان می‌کنیم. این همان ندای درون شماست زمانی که به اصطلاح در دلتان مطلبی را می‌خوانید؛ یعنی ما پس از دیدن یک کلمه صبر می‌کنیم تا صدای مرتبط با آن کلمه (تلفظ) در ذهنمان کامل شود؛ سپس به سراغ کلمه‌ی بعدی می‌رویم. این عادت نیز سرعت مطالعه‌ی شما را کاهش می‌دهد. به یاد داشته باشید که حذف کامل این صداها در مغز و ذهن غیر ممکن است اما می‌توان آن‌ها را به حداقل رساند.

حذف عوامل پرت‌کننده حواس از اطراف محیط مطالعه

در محیط مطالعه‌ی خود هر عاملی را که موجب پرت شدن حواس شما می‌شود حذف کنید.

انس و آشنایی هر چه بیش‌تر با واژگان و اصطلاحات آن زبان[ویرایش]

هر چه با واژگان و اصطلاحات یک زبان آشناتر و مأنوس‌تر باشید درک بهتری از متون نگاشته‌شده به آن زبان خواهید داشت. تا می‌توانید واژه و اصطلاح جدید بیاموزید.

تمرین هر چه بیش‌تر

تمرین کنید و تمرین کنید. تا می‌توانید تندخوانی را تمرین کنید. تندخوانی نیز همچون سایر مهارت‌ها نیاز به تمرین مستمر دارد.

تمرکز در هنگام مطالعه

تمرکز خود را حین مطالعه حفظ کنید. در حین خواندنِ مطلبی، در آن واحد به چیز دیگری فکر نکنید.

تمامی مشکلات مطالعه و یادگیری قابل حل هستند. در بیشتر موارد میتوان به کلی بر مشکلات غلبه کرد.





نوع مطلب : روش مطالعه، دانستنی ها، 
برچسب ها : روش مطالعه، تندخوانی،
لینک های مرتبط :
دوشنبه 30 مرداد 1396 11:04 ق.ظ
I always emailed this webpage post page to all
my associates, since if like to read it afterward my friends will too.
چهارشنبه 7 تیر 1396 08:40 ب.ظ
I am so happy to read this. This is the kind of manual that needs to be given and not the random misinformation that is at the other blogs.
Appreciate your sharing this best doc.
یکشنبه 4 تیر 1396 11:35 ب.ظ
Hello, Neat post. There is a problem with your website in web explorer, would check this?
IE still is the marketplace chief and a big portion of folks
will omit your wonderful writing due to this problem.
پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 07:22 ق.ظ
You could certainly see your expertise within the paintings you write.
The sector hopes for more passionate writers such as you who are not
afraid to say how they believe. At all times follow your heart.
سه شنبه 5 فروردین 1393 02:03 ب.ظ
احسن بارک الله درس خوب بخوانید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




در این تارنگار سعی بر این بوده تا با جمع آوری و ارائه سوالات آموزش دروس به دانش آموزان این مقطع در جهت علم آموزی یاری برسانیم ،در ضمن منتظر نظرات و انتقادات مفید و سازنده ی شما هم هستیم.
تارنگار های دیگر من :
باران :(متن های ادبی)
http://baran7878.persianblog.ir/
منظومه ی شمسی ما :(مطالب نجومی )
http://manzoomehshamsima.mihanblog.com/
#تمامی مطالب این تارنگار با ذکر منبع می باشد #
از همراهی شما سپاس گزاریم.

مدیر وبلاگ : شفیعی
نویسندگان
صفحات جانبی
نظرسنجی
روزانه چه قدر مطالعه می کنید ؟







آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
دریافت کد جملات تصادفی